Millal on maksehäire vaidlustamine põhjendatud?

Maksehäire vaidlustamine võib olla oluline tegevus oma õiguste eest seismisel. Maksehäireregistrisse sattumine võib mõjutada inimese elu mitmel tasandil. Seda alates laenu saamise võimalustest kuni igapäevaste tehingute tegemiseni. Paljud inimesed ei tea, et isegi väike ja lühiajaline maksehäire võib jääda maksehäireregistrisse aastateks. Selline maksehäire võib oluliselt mõjutada isiku võimalust saada laenu, liisingut või isegi sõlmida sideteenuselepinguid. Isikutele, kelle kohta on avaldatud maksehäireid, pakutakse laenu nt kõrgema intressiga või keeldutakse üldse nendega lepingute sõlmimisest.

Kas iga maksehäire on ikka õigustatud?

Vaatame lähemalt üht juhtumit, milletaolistega on RAND Õigusbüroo mitmel korral kokku puutunud.

Kliendi kohta oli maksehäireregistris avaldatud võlgnevus summas 70 eurot. Võlgnevuse kujunemise kontrollimisel selgus, et võlg oli seotud mitme erineva arvega ning koosnes kahest tasumata maksest. Üks tasumata makse oli summas 15 eurot ning võlgnevus oli kestnud üle 45 päeva. Teine tasumata makse oli 55 eurot, kuid selle võlgnevus kestis alla 45 päeva.

Maksehäireregistri üldtingimuste kohaselt avaldatakse maksehäireregistris üle 45 päeva kestnud võlgnevused, mille summa on edastamise hetkel vähemalt 30 eurot.

Meie kliendi juhtumis oli seega mõlema võlgnevuse summa puhul ülalnimetatud tingimused täitmata. 15-eurone võlgnevus kestis küll üle 45 päeva, kuid jäi alla 30 euro. 55-eurone võlgnevus ületas nõutud 30 euro piiri, kuid jäi alla 45 päeva.

RAND Õigusbüroo hinnangul oli maksehäire vaidlustamine põhjendatud. Esitasime võlausaldajale taotluse võlaandmete avaldamise lõpetamiseks maksehäireregistris ning maksehäire kustutamiseks. Võlausaldaja rahuldas taotluse.

Konkreetse juhtumi puhul oli tegemist ka väikese ja lühiajalise maksehäirega, mis tasuti kiiresti. Selliste võlaandmete avaldamine ei anna adekvaatset pilti isiku maksekäitumisest ning võib ebaproportsionaalselt kahjustada tema laenusaamise võimalusi tulevikus. Praegusel juhul oli ka ilmselge, et registripidaja polnud üldse võlgnevuse kujunemist ja maksehäire põhjendatust kontrollinud.

Mida teha, kui sinu kohta on avaldatud maksehäire?

  1. Küsi võlausaldajalt selgitusi ja maksehäire alusdokumente.
  2. Kontrolli, kas sind on teavitatud maksehäire avaldamisest.
  3. Kontrolli, kas maksehäire vastab üldse registripidaja üldtingimustele. Kas võlgnevuse summa on vähemalt 30 eurot ja kas see on kestnud üle 45 päeva?
  4. Kui need tingimused on täidetud, siis hinda, kas maksehäire kajastamine sinu kohta tundub olevat proportsionaalne. Kas maksehäire peegeldab sinu tegelikku maksekäitumist?
  5. Küsi nõu juristilt, kui tundub, et maksehäire vaidlustamine on põhjendatud.

Kokkuvõte: iga juhtumit tuleb eraldi hinnata

Maksehäire vaidlustamine võib paljudel juhtudel olla õigustatud. Iga juhtumit tuleb hinnata individuaalselt, arvestades võla suurust, kestust ja isiku üldist maksekäitumist. Õigesti koostatud põhjendatud taotlus maksehäire kustutamiseks ja vajadusel Andmekaitse Inspektsioonile esitatud kaebus võivad viia maksehäire kustutamiseni.

RAND Õigusbüroo on aidanud edukalt mitmeid kliente maksehäirete kustutamisel.
Kui Sind teema huvitab, siis loe ka meie artiklit “Maksehäire kustutamine – miks ja kuidas?”.


Kas vajate õigusabi maksehäire vaidlustamisel?

Kui soovite sellel teemal õigusabi, on RAND Õigusbüroo valmis teid meeleldi aitama.

📞 Helista: +372 5558 2542

📩 Kirjuta: info@randlegal.ee

📋 Broneeri konsultatsioon: https://www.randlegal.ee/broneeri-aeg/